Τετάρτη 7 Μαΐου 2014

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΔΕΛΦΩΝ...Απολυτίκιο Εθελοντισμού και τα όρια της ψηφοθηρίας!



Γράφει ο Ηλίας Τσίγκας

Για την ισχύ και την προωθητική δύναμη των Social Media έχουν μιλήσει ήδη πολλοί και προ πολλού. Τίποτα πια δε συμβαίνει από τούδε κι εφεξής αν δεν καταλάβει θέση στο Facebook, στο Youtube και στο Twitter καθιστώντας τα ως το ασφαλέστερα και τα πλέον επιβαλλόμενα μέσα διάδοσης ή προώθησης μηνυμάτων, ιδεών, κινήσεων και κινητοποιήσεων.

Ακόμα και πολιτικών profiles εσχάτως. Αρκεί βέβαια να ξέρεις να το διαχειριστείς. Κάτι ανάλογο συνέβη και με την ομάδα «Εθελοντές Δήμου Δελφών» που πρόσφατα κατέλαβε το χώρο της στο θαυμαστό και χαώδη συνάμα κόσμο του Facebook, και κυριότατα με την ενσωμάτωση του Εθελοντισμού σε πρόγραμμα συνδυασμού που διεκδικεί το Δήμο Δελφών.

Σύμφωνα με τον εμπνευστή και ενός εκ των διαχειριστών της, το Θανάση Παναγιωτόπουλο, επικεφαλής του δημοτικού συνδυασμού «Ανανεωτική Δύναμη Δελφών» κι υποψήφιο για το δημαρχιακό θώκο , αφορμή για την οργάνωση και το στήσιμό της υπήρξε το Σοκ της συμφοράς στον Ελαιώνα και ως στόχος της προβλήθηκε η ευαισθητοποίηση κι η οργάνωση των κατοίκων της περιοχής μας με κατεύθυνση αρχικά την πυροπροστασία κι –υποθέτω-την εθελοντική, εν συνεχεία, δράση σε τομείς φυσικούς για τον εθελοντισμό, όπως αρωγή σε συμπολίτες μας που έπληξε η Μεγάλη Κρίση κι ό,τι σχετικό εν τέλει. Γρήγορα, ωστόσο, εκφυλίστηκε σε φούσκα. Σε «τοίχο» προβολής κάθε λογής ανάρτησης εντελώς άσχετης με τον Εθελοντισμό και τις δράσεις του, με διαμαρτυρίες για επιλεκτική διαγραφή σχολίων και θέσεων από χρήστες μη αρεστούς προφανώς στους διαχειριστές και σε προνομιακό πεδίο διάδοσης των «ανθρωπιστικών» πρωτοβουλιών της ΝΟΔΕ Φωκίδας για άπορους κι αναξιοπαθούντες. ( Αλήθεια, αν τα κόμματα πια επιδίδονται στη φιλανθρωπία και στην κάλυψη των κενών εκείνων που η Πολιτική δεν μπορεί να ικανοποιήσει ή η ίδια δημιουργεί, τότε τι μένει στις Μ.Κ.Ο ; Να…πολιτευθούν;)

Επόμενο βήμα ( ή καλύτερα κρούσμα) ήταν η συμπερίληψη του "εθελοντισμού" στις προγραμματικές θέσεις του συνδυασμού. Σύμφωνα με το σχετικό χωρίο, ο Δήμος προβλέπεται να αποτελεί τον πατερναλιστικό φορέα οργάνωσης κι ενθάρρυνσης των σχετικών πρωτοβουλιών στα όριά του, μέσω της θέσπισης ανάλογης επιτροπής με αντικείμενο την εκπόνηση προγραμμάτων σε συνεργασία με τους πολιτιστικούς φορείς. Άγχος για διατύπωση "πρωτότυπων" προγραμματικών προτάσεων που δε θα έχουν οι "άλλοι'; Επιπολαιότητα, αντικοσμοπολιτισμός κι επαρχιωτισμός, στην εκ διαμέτρου αντίθετη πρόθεση υποστήριξης του "αέρα ανανέωσης" που επιχειρείται να προβληθεί;

Το ρητό για τη συμβία του Καίσαρα είναι γνωστό. Στην περίπτωσή μας μεταφράζεται στο ότι είναι τελείως έξω από το πνεύμα και την ιδιοσυστασία του Εθελοντισμού κινήσεις αυτού του περιεχομένου να ηγούνται από πρόσωπα εκλεγόμενα σε θέσεις πολιτικές με τη σημαία-του όποιου-κόμματος ή συνδυασμού. Το πεδίο της αυτοδιοικητικής πολιτικής που επέλεξε ο Υποψήφιος Δήμαρχος Δελφών είναι αφ ενός αρκετό προκειμένου να ξεδιπλώσει κανείς τις -γνήσιες εν προκειμένω- ευαισθησίες, την ανησυχία και την προσφορά του για τον τόπο και συνάμα απαγορευτικό της προβολής μέσω εθελοντικών ομάδων κι οργανώσεων. Πώς μπορείς στοιχειωδώς να πείσεις ότι το κίνητρο είναι αγνό , όταν, έστω κι ακούσια, το σωρεύσιμο πολιτικό κεφάλαιο είναι τοις μετρητοίς εξαργυρώσιμο με παχυλό επιτόκιο στο γκισέ των επικείμενων εκλογών και της πολιτικής καριέρας; Κι ότι αυτοί που ακολουθούν δεν αποτελούνται από τίποτε άλλο παρά από εν ενεργεία ή επίδοξους πελάτες και πάσης φύσεως υποστηρικτές του μπροστάρη, προσθέτοντας ένα ακόμα Μη (;) Κυβερνητικό μαγαζί στο συρμό των ασπόνδυλων εθελοντικών ομάδων; Άγνοια; Αφέλεια; Σκοπιμότητα; Ας ερμηνεύσει ο καθένας το κίνητρο που επέλεξε ο εμπνευστής της για να σερφάρει στο κύμα της εποχής.

Αν, εν τούτοις, το πρόβλημα ήταν απλά και μόνο το μακιγιάρισμα του image κάποιου πολιτικού προσώπου κι η απόπειρά του να καταλάβει την καλύτερη δυνατή pole position στο ράλι των εκλογών , αυτό θα ήταν πραγματικά ήσσονος σημασίας. Το μείζον βρίσκεται στις παρενέργειες που τέτοιες αστόχαστες και χονδροειδείς πρωτοβουλίες προκαλούν.

Η βιόσφαιρα του εθελοντισμού και των Μ.Κ.Ο. είναι από τους προνομιακούς χώρους ανάπτυξης της Κοινωνίας των Πολιτών. Δε δημιουργείται κι εξαπλώνεται από τα φιλανθρωπικά τσάγια των κυριών των Βορείων Προαστίων. Ούτε από επιχειρηματίες, που επείγονται ζωτικά να μετατοπίσουν το δημόσιο ενδιαφέρον σε άλλον τομέα των δραστηριοτήτων τους. Πολλώ δε μάλλον από πολιτευτές κάθε βαθμίδας που επιθυμούν με κάθε κομψό ή άκομψο να υπηρετήσουν το συμπολίτη και συνάνθρωπο.

Σπονδυλώνονται από ενεργούς Πολίτες, που είναι σε θέση να αντιληφθούν τον τρίτο, ενδιάμεσο χώρο δραστηριοποίησης, αυτόν που κείται ανάμεσα σε κοινωνία και πολιτική. Που έχουν τη γνώση να εννοήσουν ότι οι δυνάμεις της Πολιτείας, ακόμα κι αν λειτουργεί ορθά και χρηστά, είναι πεπερασμένες και δεν επαρκούν για τα οξυμμένα και πολυεπίπεδα προβλήματα της εποχής μας. Και δή σε εποχές κρίσεων. Κι αντιλαμβάνονται, επίσης, την αξία της δικής τους εθελοντικής συσπείρωσης, απατρονάριστα κι ακαπήλευτα. Που πιστεύουν στην πράξη στον εσωτερικό διάλογο εκεί που συμμετέχουν. Που είναι σε θέση να αντιληφτούν τις καρκινικές επιπτώσεις της κομματοκρατίας στη χώρα μας και στο δημόσιο βίο της. Τη θανάσιμη κατάληψη των χώρων που οφείλουν να είναι πέρα, μακριά και ξένοι από τον αποπνικτικό εναγκαλισμό τους με τα κόμματα και τους αυτοδιοικητικούς συνδυασμούς. Από τον αθλητισμό ως το συνδικαλισμό. Από τα πανεπιστήμια ως τις «εθελοντικές» δράσεις σε όρια Δήμων και Κοινοτήτων.

Στην Ελλάδα της Μεγάλης Κρίσης ο Εθελοντισμός τείνει, δυστυχώς, να καταντήσει σαν τον πατριωτισμό: ένα εργαλείο για όσους έχουν κάτι να πουλήσουν. Κοντολογίς, ασπόνδυλες «εθελοντικές» οργανώσεις, που δεν εκπορεύονται από «κάτω», από την ωρίμανση και τη συνειδητοποίηση της Κοινωνίας των Πολιτών, αλλά λειτουργούν ως οχήματα προσωπικής προβολής κι ιδιοτέλειας, κινδυνεύουν να δυσφημήσουν κάθε απόπειρα άλλης, υγιούς και σύμφυτης με το DNA του Εθελοντισμού κίνησης. Και να κάνουν κάποιον, που αλλιώς θα έβλεπε με θετική σκέψη αυτές τις κοινωνικές συσσωματώσεις, να σκέφτεται πως κι εδώ «κάποιο λάκκο έχει η φάβα». Ειδικά σε κοινωνίες που τώρα τον γνωρίζουν σε μια κάπως πιο ευρεία έκταση, όπως η ελληνική. Κι ακόμα περισσότερο η περιφέρεια, όπου η κοινωνική συνοχή είθιστο να εξασφαλίζεται μέσα από άλλα δίκτυα. Πελατειακά ή ευρύτερης οικογενειακής αλληλεγγύης. Πεδίο να προσφέρει κάποιος πολιτικός ή κάποιος αυτοδιοικητικός υπάρχει. Και μάλιστα άπλετο. Και φυσικά να προβληθεί υγιώς γι αυτό και να πιστωθεί τις αποτελεσματικές ενέργειές του. Εφ όσον υπάρχει έργο. Οπότε, ας αφήσουμε τον Εθελοντισμό για τους εθελοντές.
Ο Άγιος Αμβρόσιος έλεγε πριν από πολλούς αιώνες: « Όταν είσαι στη Ρώμη, κάνε ό,τι κάνουν κι οι Ρωμαίοι». Αρκεί να κατέχεις τι κάνουν οι Ρωμαίοι…

Η Φωτογραφία είναι του Garry Winogrand
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου